Werk en inkomen Zakelijk

Hoe werkt het nieuwe beoordelen?

Het nieuwe beoordelen wint de afgelopen tijd snel aan populariteit bij verschillende organisaties, want organisaties willen namelijk de traditionele HR-cyclus graag vernieuwen. Het biedt namelijk een nieuwe kijk voor de organisaties om op een nieuwe wijze te werk te gaan en dat ze een andere en wellicht een betere manier hebben om de prestaties van hun medewerkers te beoordelen. Maar wat zijn dan uiteindelijk de belangrijkste uitgangspunten als het gaat om het nieuwe beoordelingssysteem?  

De uitgangspunten 

Ten eerste moet je meer de focus leggen op de sterke punten van de medewerker. Bij de oude manier werd er vaak gekeken naar de zwakke punten en hoe de medewerker dat zou kunnen verbeteren, maar bij het nieuwe beoordelen wordt er dus gekeken naar de sterke punten, zodat dit uiteindelijk ook weer verder uitgebouwd kan worden. Als ze die sterke punten willen uitbouwen is het belangrijk dat je de medewerkers ook gelijk verantwoordelijk maken voor hun zakelijke doelen en de verdere ontwikkeling daarvan. En probeer het ook niet bij een paar gesprekken per jaar te houden, maar hou eigenlijk zoveel gesprekken per jaar, zodat een medewerker ook weet of die goed bezig is en waar die nog aan moet werken. Dat heeft een vele maal positieve effect dan dat ene beoordelingsgesprek per jaar. Zorg daarom er ook goed voor dat je paar keer per jaar het goede gesprek voert met je medewerkers. Als je het eigenlijk goed bekijkt, ligt het nieuwe beoordelen, het goede gesprek en het nieuwe belonen allemaal in 1 nieuwe cyclus.  

Uitdagingen van het nieuwe beoordelen 

Bij het overstappen van een oude traditionele manier naar een nieuwe manier van beoordelen is het niet zo gek dat er als management geen uitdaging bij komt kijken, want dat is uiteraard vrij logisch. Soms blijven de beoordelingen wel benodigd. Je moet als management niet helemaal van het beoordelen afstappen, maar dus meer sturen naar het goede gesprek die je kan voeren met je medewerker. Meerde goede gesprekken per jaar moeten er voor zorgen dat een medewerker niet voor verrassingen komt te staan einde van het jaar bij de eindbeoordeling. Bij een eindbeoordeling gaat het namelijk vaak over een eventuele salarisverhoging. En het is ook belangrijk dat er structuur is binnen een organisatie, vooral medewerkers vinden dat belangrijk. Zorg er daarom als organisatie voor dat je een minimale structuur hebt van goede gesprekken en probeer dit als management ook te stimuleren. Zo bestaat er ook de kans dat medewerkers die normaal meer op hun zelf zijn ook sneller hun wensen en ideeën zullen delen.  

You Might Also Like

Geen reacties

    Laat een bericht achter

    nl_NLDutch